Over ritme en schoonheid van houterige beweging

 

Ik ben een dag op stap met mijn broer Joost. We reizen met de trein, zijn favoriete bezigheid. Als hij de lange stationstrap afloopt, valt me weer op hoe houterig hij dat doet: stap voor stap, evenwicht zoekend, de knalgele tas ondertussen heel hoog houdend. Hij neemt er alle tijd voor, kan ook niet anders. Opeens zie ik dat hij in zijn houterige klungelige beweging heel puur en zuiver is. Mijn hart stroomt over.

Maar mijn lieve broer maakt uit frustratie ook wel eens zijn cd’s kapot. Niemand van onze familie en van zijn begeleiders weet waarom hij dat doet. Is het omdat er dan een scheurtje zit in een bladzij van zijn orgelboek? Tijdens de treinreis wil Joost me voortdurend dezelfde plaatjes uit zijn orgelboek laten zien. Hoe blijf ik oprecht nieuwsgierig bij herhaling? Hoe reageer ik op vernieling? Hoe sluit ik aan op onbegrepen gedrag? Omdat de Academie voor Ervarend Leren daar gespecialiseerd in is, leg ik de casus van mijn broer aan hen voor.

Direct volgt de uitnodiging om niet langer te praten, maar te laten zien hoe mijn broer handelde: hoe liep hij de trap af? Ik doe het voor, vier mannen van de Academie deden het na. Inlevend waarnemen. Vervolgens buigt iedereen zich over de vraag: in welk beroep zijn zaken als nadrukkelijk stap voor stap lopen en stevig vasthouden aan een leuning een kwaliteit? Omschrijf dat beroep met twee werkwoorden. Zo ben ik opeens 4 beelden en 8 werkwoorden rijker. De bergwandelaar (tastend afdalen) de houthakker (hakkend herhalen) een mattenlegger (vertragend bundelen) en een letterzetter (kloppend in elkaar zetten). De beroepsbeelden en werkwoorden beschrijven op een positieve manier wat Joost in essentie doet. Door de manier van doen, de beweging als uitgangspunt te nemen, kan in elke concrete situatie gezocht worden hoe die beweging daar bewust ingezet kan worden. Het ‘hakkend herhalen’ van de houthakker herken ik bij Joost. Hij kijkt vaak naar de opbouw van orgelpijpen. Dat herhalend ritme dat daarin zit kan ik aanwijzen, uitbeelden met mijn handen, zingen. Het beeld van de mattenlegger biedt ook nieuw perspectief. Zoals de mattenlegger langzaam stap voor stap zijn werk voltooid, zo kan ik voor Joost rust creëren door orgels te tekenen voor hem. Vertragend bundelen. Met nieuwe inspiratie om aan te sluiten bij onbegrepen gedrag verlaat ik de Academie. Wilt u ook een casus inbrengen van iemand uit uw omgeving wiens gedrag soms onbegrijpelijk is? Laat het weten en ontvang live, per skype of per video nieuwe handelingsopties om aan te sluiten.

Samen met de Academie voor Ervarend Leren wens ik dat we in 2018 in alle hakkelende haperende bewegingen pure schoonheid mogen ontdekken!